Indoneziaba toltott ket honap alatt bejartuk Java, Bali es Lombok szigetet. Szigetenkent uj kulturakat, uj embereket ismertunk meg. Ami kozos az indonezekben az a kapzsisag es a kedveseg egyuttes meglete. Sehol nem talalkoztunk ilyen merteku butasaggal, ugyanakor a turistaktol tavol maradt emberek kozvetlensege, baja egyedulallo.
Aki indoneziaba utazgat gyorsan szembe talalja magat a csuszopenz hatekonysagaval. Mindenki fizet mindenkinek. A bemos, a buszsofor, a kalauz, a szallasado mind tejelnek a keritoknek, akik kuncsaftot szereznek. Mig mi mindossze 20 km tettunk meg egy bemossal, addig az legalabb harom masik embernek fizetett, hogy celt erjunk. Az allami buszokon termeszetesen megint osztozik a turistakrol lehuzott osszegen a sofor, a kalauz, az utaskisero, az emberke aki odacsalta a vendeget. Az hogy kb. 200Ftnak megfelelo osszeget osztanak lazasan negyfele csak tovabb noveli a helyzet komikumat. Sokat derultunk az itteni emberek egyszerusegen. De nem tudunk haragudni rajuk. Fontos, hogy megertsuk szamukra teljesen termeszetes a becstelenseg, az atveres. Ezek mind az elet reszei. Ebben nonek fel es ebben kell mozogniuk, nincs mas ut. Az elcselezett penzekbol mindig jutott par filler az utszeli oltarokra is, igy mar az egiek is feloldoztak oket tetteik alol.
Az egyetlen dolog, amit nem tudtunk az indonezeknek megbocsajtani a rendorok komolytlansaga. Azsiaban utazgatva az ember konnyen hozzaszokik a naplopok, csocselek trukjeihez. Ha komolyabbra fordul a helyzet tudja a rendorsegre szamithat. Ez indoneziaban nem igaz. A rendor felemlitese nagy nevetest valt ki a csalokbol, maguk a rendorok pedig tobbszor hazudtak szegyentelenul az arcunkba. "Elnezest rendorbacsi, megmondana honnan megy a busz a kovetkezo varosba, mert mar itt szobrozok egy oraja es senki nem hajlando elarulni?" Mire a rendor: "A, aranyoskam itt nincs busz, innen csak taxival lehet tovabb menni, hivjak neked egyet?" Kozben harom busz megy el a zsaru hata mogott, a felajanlasa pedig nem onzetlen, amennyiben taxit hiv a turista fizeti ki azt a pluszt penzt, ami a rendort illeti meg az utaskeritesert.
Ez indonezia negativ oldala. Aki viszont ezen tul tud lepni csodalatosan ereztheti magat. Nincs olyan sziget, amelynek ne lenne egy vulkanja, vagy gyonyoru tengerpartja. Latnivalobol akad boven csak gyozze az ember idovel es idegekkel:-) Indoneziaban ugyanis el kell felejteni az idot. Majd odaerunk, ha ott leszunk. Atlagban egy ora alatt 30kmt tettunk meg, ez igaz minden buszra, bemora stb.
Jo emlekekkel megyunk el es biztosak vagyunk benne ide meg visszaterunk. De majd kicsit kesobb:-)
Ami Indoneziaba kimaradt
Indoneziaba ket modja van az utazasnak: vizi- vagy legikozlekedes. Elobbi olcsobb, am idoigenyesebb. Pl. Balirol eljutni Floresre (800km) ket modon lehetseges, vagy sikerul elcsipni a havonta egyszer indulo kompot es azzal harom nap alatt aterni, vagy szigetrol szigetre haladva masfel het alatt celbajutni. Legi uton gyorsabban celt erhetunk, felteve, ha mukodik a szigeten a repter. Ottjartunkor Floresen "atmenetileg" (ertsd harom eve) zarva volt. A repuleshez, amugy sem art tudni, hogy az osszes indonez legitarsasag (beleertve az allamit is) ki van tiltva az europai legterbol, mivelhogy a legalapvetobb biztonsagi szabalyokat is keptelelenek betartani. Felelmunk csokkentesere viszont minden utasnak jar egy kis konyv, mely a kulonbozo vallasok imait tartalmaza.
Ezen okoknal fogva, valamint hogy a monszun alatt csavarogtunk Florest megyhagytuk az elszantabbaknak.
Az ide tartozo Komodo szigete eleinte izgata a fantaziankat, mivel a vilagon egyedul itt talalhato a hires sarkanygyik, mely kepes harom meteresre is megnoni. Ezek a 100-120 kilos peldanyok hires ragadozok hireben allnak, ha egyszer kedvet kap az emberhusra nincs menekves. Lesbol tamadva hatalmas farkaval leveri aldozatat a labarol. Futasnak nem sok ertelme, mivel a gyikok jo futok. Az elso harapas ugyis eldont mindent, ilyenkor a nyallal mereg kerul a szervezetbe, ami par ora alatt vegez az aldozattal. A gyikok pedig tobb kilometerrol megerzik a dogszagot, igy johet a nyami-nyami.
Szoval Komodo erdekes uticel. Erre az indonezek is rajottek, igy a helyi maffianak sikerult elernie, hogy a szigeten megszuntesek az allami komp megallojat. Az eljutas egyetlen modja napjainkban, ha befizettunk egy vaskos osszeget valamelyik irodanal. Mindez nem garantalja a sikeres gyik lest. Ez igy mar eleg volt, hogy szivfajdalom nelkul legyintsunk Komodora.
Lamerala nem volt tervben, de erdemes megemliteni. Itt talalhato a hires balnavadasz falu. Ezek az emberek evszazadok ota a balnavadaszatbol tartjak el magukat. Na, nem a Japan gusztustalan robbanofejes vadaszatara kell gondolnunk. A helyiek kizarolag annyi balnat ejtenek el, amennyit elfogyasztanak. Ez nem tobb evi 20-25nel. Foldjeik nem alkalmasak a muvelesre es a tradicio is kotelez. Igy maradnak a vekony, evezos csonakjaik es a szigony.
A vadaszati szezonban, ha az orszem balnat lat kitoljak a csonakokat es eveznek, amig be nem erik a hatalmas allatot. A szigonyos a hajo orrabol probal ugy raugrani a cetre, hogy sikeruljon megsebesitenie. Ez nem mindig jon ossze elsore a hatalmas hullamok es az allat merete miatt. Ha viszont megvan az elso talalat a tobbi hajos is megszigonyoza , hogy minnel tobb csonakot vontatva minnel elobb kifaradjon. Mivel a balnak szocialis lenyek, altalaban az elejtett peldany tarsa, kolyke, vagy szuloje az aldozathoz uszik, hatha tud segiteni. Mar meg is van az ujabb zsakmany.
Amikor mar eleg faradtak az allatok a hajosok mind a hatukra ugralnak es elkezdik oket elve felvagni. Bar ez borzalmasan hangzik a cel megis az allat szenvedesenek lerovidetese es termeszetesen, hogy sotetedes elott visszaerjenek a faluba.
Ezek utan nem szorul magyarazatra miert nem probaltunk ide latogatni. Eletmodjuk egyaltalan nem elitelendo, de egy ilyen meszarlas megtekintesehez eros idegzetre van szukseg.
Papau minden kalandor vagya. A sziget gyonyoru hegyeivel, oserdeivel es az itt elo torzsekkel megmozgatta a mi fantaziankat is. Erkezes kizarolag legi uton es felkeszulten! Ami azt jelenti, hogy vigyunk magunkkal fozeshez szukseges felszerelest, megfelelo ruhazatot. Az elelmiszer es az ivoviz helyben beszerezheto, turavaezetovel es serpaval egyutt (hacsak nincs NASA-s GPRSunk, es nem akarunk mindent mi magunk cipelni).
Hasonloan izgalmas tema a Banda-, vagy a Togean szigetek celba vetele is. Mig az elobbin inkabb luxus nyaralok, az utobbin ellenkezoleg minimalis felszereltseggel ellatott, a helyi csaladok altal uzemeltetet szallasok talalhatok. Buvarkodasra, sznorkellingezesre nem is talalhatnank jobb helyet. Raadasul a Togeanon el a vilag legnagyobb rakja, melynek kedvenc csemegeje a kokuszdio. A meretes allat felmaszik a palmak tetejere, hogy ollojaval levagja a diot. Meg kell hagyni furcsa szokas egy raktol.
Erdemes meg megemliteni az Alor szigeteket is. A 60km hosszu sziget olyan erosen tagolt hegyekkel, hogy jelenleg is kb. 50 kulonbozo nepcsoport lakja, akik kb. 40 kulonbozo nyelvet beszelnek. Ezen felul az egymaskozti viszonyuk nem felhotlen.
De mindez csak par Indonezia 14-17ezer szigetebol. Itt vegtelen sok idot el lehet tolteni ujabb es ujabb paradicsomokat fedezve fel. Egyvalami viszont gyorsan vilagossa valik az utazo szamara: Indoneziaban Bali az isten es minden ami Balitol keletre esik, az mar az isten hata mogott van.
Aki indoneziaba utazgat gyorsan szembe talalja magat a csuszopenz hatekonysagaval. Mindenki fizet mindenkinek. A bemos, a buszsofor, a kalauz, a szallasado mind tejelnek a keritoknek, akik kuncsaftot szereznek. Mig mi mindossze 20 km tettunk meg egy bemossal, addig az legalabb harom masik embernek fizetett, hogy celt erjunk. Az allami buszokon termeszetesen megint osztozik a turistakrol lehuzott osszegen a sofor, a kalauz, az utaskisero, az emberke aki odacsalta a vendeget. Az hogy kb. 200Ftnak megfelelo osszeget osztanak lazasan negyfele csak tovabb noveli a helyzet komikumat. Sokat derultunk az itteni emberek egyszerusegen. De nem tudunk haragudni rajuk. Fontos, hogy megertsuk szamukra teljesen termeszetes a becstelenseg, az atveres. Ezek mind az elet reszei. Ebben nonek fel es ebben kell mozogniuk, nincs mas ut. Az elcselezett penzekbol mindig jutott par filler az utszeli oltarokra is, igy mar az egiek is feloldoztak oket tetteik alol.
Az egyetlen dolog, amit nem tudtunk az indonezeknek megbocsajtani a rendorok komolytlansaga. Azsiaban utazgatva az ember konnyen hozzaszokik a naplopok, csocselek trukjeihez. Ha komolyabbra fordul a helyzet tudja a rendorsegre szamithat. Ez indoneziaban nem igaz. A rendor felemlitese nagy nevetest valt ki a csalokbol, maguk a rendorok pedig tobbszor hazudtak szegyentelenul az arcunkba. "Elnezest rendorbacsi, megmondana honnan megy a busz a kovetkezo varosba, mert mar itt szobrozok egy oraja es senki nem hajlando elarulni?" Mire a rendor: "A, aranyoskam itt nincs busz, innen csak taxival lehet tovabb menni, hivjak neked egyet?" Kozben harom busz megy el a zsaru hata mogott, a felajanlasa pedig nem onzetlen, amennyiben taxit hiv a turista fizeti ki azt a pluszt penzt, ami a rendort illeti meg az utaskeritesert.
Ez indonezia negativ oldala. Aki viszont ezen tul tud lepni csodalatosan ereztheti magat. Nincs olyan sziget, amelynek ne lenne egy vulkanja, vagy gyonyoru tengerpartja. Latnivalobol akad boven csak gyozze az ember idovel es idegekkel:-) Indoneziaban ugyanis el kell felejteni az idot. Majd odaerunk, ha ott leszunk. Atlagban egy ora alatt 30kmt tettunk meg, ez igaz minden buszra, bemora stb.
Jo emlekekkel megyunk el es biztosak vagyunk benne ide meg visszaterunk. De majd kicsit kesobb:-)
Ami Indoneziaba kimaradt
Indoneziaba ket modja van az utazasnak: vizi- vagy legikozlekedes. Elobbi olcsobb, am idoigenyesebb. Pl. Balirol eljutni Floresre (800km) ket modon lehetseges, vagy sikerul elcsipni a havonta egyszer indulo kompot es azzal harom nap alatt aterni, vagy szigetrol szigetre haladva masfel het alatt celbajutni. Legi uton gyorsabban celt erhetunk, felteve, ha mukodik a szigeten a repter. Ottjartunkor Floresen "atmenetileg" (ertsd harom eve) zarva volt. A repuleshez, amugy sem art tudni, hogy az osszes indonez legitarsasag (beleertve az allamit is) ki van tiltva az europai legterbol, mivelhogy a legalapvetobb biztonsagi szabalyokat is keptelelenek betartani. Felelmunk csokkentesere viszont minden utasnak jar egy kis konyv, mely a kulonbozo vallasok imait tartalmaza.
Ezen okoknal fogva, valamint hogy a monszun alatt csavarogtunk Florest megyhagytuk az elszantabbaknak.
Az ide tartozo Komodo szigete eleinte izgata a fantaziankat, mivel a vilagon egyedul itt talalhato a hires sarkanygyik, mely kepes harom meteresre is megnoni. Ezek a 100-120 kilos peldanyok hires ragadozok hireben allnak, ha egyszer kedvet kap az emberhusra nincs menekves. Lesbol tamadva hatalmas farkaval leveri aldozatat a labarol. Futasnak nem sok ertelme, mivel a gyikok jo futok. Az elso harapas ugyis eldont mindent, ilyenkor a nyallal mereg kerul a szervezetbe, ami par ora alatt vegez az aldozattal. A gyikok pedig tobb kilometerrol megerzik a dogszagot, igy johet a nyami-nyami.
Szoval Komodo erdekes uticel. Erre az indonezek is rajottek, igy a helyi maffianak sikerult elernie, hogy a szigeten megszuntesek az allami komp megallojat. Az eljutas egyetlen modja napjainkban, ha befizettunk egy vaskos osszeget valamelyik irodanal. Mindez nem garantalja a sikeres gyik lest. Ez igy mar eleg volt, hogy szivfajdalom nelkul legyintsunk Komodora.
Lamerala nem volt tervben, de erdemes megemliteni. Itt talalhato a hires balnavadasz falu. Ezek az emberek evszazadok ota a balnavadaszatbol tartjak el magukat. Na, nem a Japan gusztustalan robbanofejes vadaszatara kell gondolnunk. A helyiek kizarolag annyi balnat ejtenek el, amennyit elfogyasztanak. Ez nem tobb evi 20-25nel. Foldjeik nem alkalmasak a muvelesre es a tradicio is kotelez. Igy maradnak a vekony, evezos csonakjaik es a szigony.
A vadaszati szezonban, ha az orszem balnat lat kitoljak a csonakokat es eveznek, amig be nem erik a hatalmas allatot. A szigonyos a hajo orrabol probal ugy raugrani a cetre, hogy sikeruljon megsebesitenie. Ez nem mindig jon ossze elsore a hatalmas hullamok es az allat merete miatt. Ha viszont megvan az elso talalat a tobbi hajos is megszigonyoza , hogy minnel tobb csonakot vontatva minnel elobb kifaradjon. Mivel a balnak szocialis lenyek, altalaban az elejtett peldany tarsa, kolyke, vagy szuloje az aldozathoz uszik, hatha tud segiteni. Mar meg is van az ujabb zsakmany.
Amikor mar eleg faradtak az allatok a hajosok mind a hatukra ugralnak es elkezdik oket elve felvagni. Bar ez borzalmasan hangzik a cel megis az allat szenvedesenek lerovidetese es termeszetesen, hogy sotetedes elott visszaerjenek a faluba.
Ezek utan nem szorul magyarazatra miert nem probaltunk ide latogatni. Eletmodjuk egyaltalan nem elitelendo, de egy ilyen meszarlas megtekintesehez eros idegzetre van szukseg.
Papau minden kalandor vagya. A sziget gyonyoru hegyeivel, oserdeivel es az itt elo torzsekkel megmozgatta a mi fantaziankat is. Erkezes kizarolag legi uton es felkeszulten! Ami azt jelenti, hogy vigyunk magunkkal fozeshez szukseges felszerelest, megfelelo ruhazatot. Az elelmiszer es az ivoviz helyben beszerezheto, turavaezetovel es serpaval egyutt (hacsak nincs NASA-s GPRSunk, es nem akarunk mindent mi magunk cipelni).
Hasonloan izgalmas tema a Banda-, vagy a Togean szigetek celba vetele is. Mig az elobbin inkabb luxus nyaralok, az utobbin ellenkezoleg minimalis felszereltseggel ellatott, a helyi csaladok altal uzemeltetet szallasok talalhatok. Buvarkodasra, sznorkellingezesre nem is talalhatnank jobb helyet. Raadasul a Togeanon el a vilag legnagyobb rakja, melynek kedvenc csemegeje a kokuszdio. A meretes allat felmaszik a palmak tetejere, hogy ollojaval levagja a diot. Meg kell hagyni furcsa szokas egy raktol.
Erdemes meg megemliteni az Alor szigeteket is. A 60km hosszu sziget olyan erosen tagolt hegyekkel, hogy jelenleg is kb. 50 kulonbozo nepcsoport lakja, akik kb. 40 kulonbozo nyelvet beszelnek. Ezen felul az egymaskozti viszonyuk nem felhotlen.
De mindez csak par Indonezia 14-17ezer szigetebol. Itt vegtelen sok idot el lehet tolteni ujabb es ujabb paradicsomokat fedezve fel. Egyvalami viszont gyorsan vilagossa valik az utazo szamara: Indoneziaban Bali az isten es minden ami Balitol keletre esik, az mar az isten hata mogott van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése